styrketræning for nakke og skulder i forhold til hovedpine

​Dette studie undersøgte effekten af forskellige kombinationer af ugentlig styrketræning for nakke og skulder målt på hovedpine frekvens, intensitet og brug af analgetika

573 kontor ansatte blev randomiseret i fem grupper: 1 var reference gruppe (REF) mens de 4 andre grupper lavede styrkeøvelser for nakke og skulder i 1 time pr uge. Den første gruppe trænede 1 time en gang om ugen (1WS), den anden trænede 20 minutter 3 gange om ugen (superviseret) (3WS), den tredje trænede 7 minutter 9 gange om ugen (9WS) mens den fjerde trænede 20 minutter 3 gange om ugen (med minimal supervision) (3MS).

Hovedpine frekvens, intensitet og brugen af analgetica var opsamlet via spørgeskema ved baseline og follow-up

Resultatet var reduceret hovedpine frekvens og intensitet på ca 50% i alle træningsgrupper sammenlignet med REF ved 20 ugers follow-up. Brugen af analgetika var desuden lavere i de superviserede træningsgrupper (1WS, 3WS og 9WS) sammenlignet med REF (men ikke i 3MS gruppen)


http://www.mskscienceandpractice.com/article/S2468-7812(17)30135-2/pdf


Resumé: Michael Smærup


Quadriceps atrofi hos mennesker med pattellofemoral smerte
Quadriceps atrofi hos mennesker med pattellofemoral smerte
Læs hele nyheden
Er maksimal styrke træning er mere effektivt end "standart rehabilitering" til borgere som har fået foretaget total knæ alloplastik?
Er maksimal styrke træning er mere effektivt end "standart rehabilitering" til borgere som har fået foretaget total knæ alloplastik?
Læs hele nyheden
Taping til carpal tunnel syndrom
Taping til carpal tunnel syndrom
Læs hele nyheden

Dansk Selskab for Muskuloskeletal Fysioterapi​

Redaktion

​Rasmus Bach Jønsson - E-mail

Michael Smærup- E-mail

Formand

Martin B. Josefsen

Tlf.: 61 70 66 29 - E-mail

Kasserer

Lene W. ​Johansen​​​ - E-mail

Sekretær

Line Thomassen ​- ​​E-mail

Uddannelse ​og kurser

Muskuloskeletalfysioterapi@gmail.com